Thursday, March 25, 2010

Iqra' min Qalbi


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Berapa ramai daripada kita yang menangis kala membaca kalam Allah? Siapa di antara kita yang menangis teresak-esak pabila membaca ayat2 suci Al-Quran? Tangisan itu bukan tangisan biasa tetapi tangisa kerana takut dengan balasan Allah di akhirat kelak. Tangisan kerana terlalu alpa dgn nikmat dunia.

Ada atau tidak di antara kita yang perasan, kadang kala kita menangis apabila membaca Quran adalah kerana pada masa itu, kita ditimpa kesusahan. Hati kt sangat sedih disebabkan perkara-perkara lain. Dan apabila kita membaca Al-Quran dan mentadabbur ayat tersebut, ia seperti tertuju kepada kita.

Kenapa ya agak-agaknya? Sahabat, kerana Al-Quran itu mukjizat Allah. Mukjizat yang tiada tara. Sudah yakin bukan Al-Quran itu daripada siapa? Maka tidak perlu lagi ragu-ragu.

Saya pernah terbaca di dalam satu artikel, terdapat di kalangan sahabat Rasulullah s.a.w yang tidak dapat khatam Quran disebabkan beliau terlampau sedih sehingga pengsan apabila membaca salah satu surah di dalam Al-Quran yang berkisar tentang balasan Allah di akhirat. (tak ingat nama surah n nama sahabat tu.. ^_^)

Tapi kita? Mampukah kita menjadi sebegitu? Atau kita sekadar membaca Al-Quran tanpa menyelami maksud-maksudnya?? Sesekali, apa salahnya kalau kita mentadabbur ayat Quran. At least, kita dapat memahami serba sedikit peringatan daripada Allah s.w.t.
Cuba bayangkan kalau kita belajar tapi kita tidak faham satu apa pun. Sama jugak la jika kita membaca Al-Quran tanpa kita tahu maknanya.

Aku pun kadang2 tak sempat nak mentadabbur ayat Quran tapi sekurang-kurangnya kita cari sikit masa dalam 24 jam yang Allah beri ni utk kita selami serba-sedikit maksudnya.

Tangisan ABU BAKAR AS-SIDDIQ

Abu Bakar As-Siddiq r.a, sahabat yang paling dekat dengan adalah orang yang paling suka mencucurkan air mata ketika membaca AL-QURAN. Dikisahkan oleh Al-Bukhari dalam sebuah riwayat, saat Rasulullah s.a.w sakit, baginda memerintahkan para sahabat untuk bersolat bersama sahabat Rasulullah, Abu Bakar.

Namun Aisyah r.a menyarankan, "Sesungguhnya Abu Bakar, kalau dipilih sebagai imam solat, orang-orang tak akan mendengar suaranya disebabkan tangisannya."

*Reflection*

No comments:

Post a Comment