Tuesday, July 27, 2010

PeringataN UntuK Diri

mood = selesema,pening..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Kamu(umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik..

Ali-'Imran:110

Duhai hati, kenapa terasa dikau kosong.. Duhai iman, kenapa terasa dikau lemah.. Duhai ilmu, kenapa terasa dikau haus.. Duhai diri, kenapa terasa dikau tiada kekuatan..

video

Air mata mengalir deras saat mendengar bait2 lagu edcoustic.. Air mata menitis tatkala terasa jiwa ini kosong.. Terasa malu pabila mengadap Illahi.. Terasa diri ini lemah.. Terasa iman menipis.. Terasa titik2 hitam mula membiak didalam hati dari hari ke hari.. ya Allah, ampuni hambaMu ini..

Aku sering tewas.. Terlalu mudah hanyut dengan godaan syaitan.. Terlalu mudah mendengar dan mengikut hawa nafsu.. Aku tahu aku mampu mencari kekuatan di sepertiga malam tapi aku sendiri tewas.. Tewas untuk melawan diriku sendiri dalam mencari kekuatan..

Aku rindu untuk ditarbiah para asatizah.. Aku rindu untuk pergi ke majlis ilmu.. Aku rindu untuk diberi pengisian dari akhowat sume.. Aku masih lemah..

Aku akui, bukan tiada majlis ilmu.. Tapi salah diriku sendiri.. Tidak mengimbangkan mana yang lebih aula.. Minta maaf.. Aku sendiri keliru.. Sukar untuk mentafsir betapa kacaunya hatiku saat ini..

Sangat tersentuh bila mendengar pesanan ringkas daripada seorang sahabat yang sangat disayangi.. Andai kita ikhlas dalam perjuangan, kita akan melakukan amalan seperti seorang pejuang tapi kalau kita nak tak nak dalam berjuang, maknanya amalan yang kita lakukan pun seperti orang yang nak tak nak sahaja terutama sekali bila kita ditaklifkan untuk berbuat sesuatu..

Jika masa terluang dahulu aku isi dengan membaca buku2 haraki, tapi kini aku hampir tiada masa langsung untuk melakukan perkara yang sama.. Buku2 yang dibawa dibiarkan berhabuk di atas meja, di dalam kotak dan di dalam beg..

Masa terluangku diisi dengan buku akademik semata.. Tiada lagi masa untuk membelek buku haraki.. Terasa seperti kosong ilmu sedangkan ilmu perlu diasah selalu.. Aku perlukan ilmu akidah, ilmu ibadah, muamalat yang aku sendiri masih belum sempurna..

Tiada niat untuk mengenepikan akademik cuma aku rasa sangat berat semester ni. Silap sendiri. Jazakillah utk sahabat yg banyak menasihati aku.. Yang mentarbiahku untuk sentiasa meletakkan Allah di dalam hati.. Dengan mengingati Allah, kita akan meletakkan kecintaan kepada Allah yang paling utama..

Wallahua'lam

p/s: thanks to kak ika yg slalu tolong n support saya. may Allah bless you.
To anonymous who gave me besday present, syukran jazilan.. Please introduce urself k =)


*Reflection*

Monday, July 19, 2010

HePi BesDay To Me...


alhamdulillahi rabbil 'alamin..

I'm turning to 20 TODAY!! Alhamdulillah.. Allah masih memberi saya kesempatan untuk aku bernafas dengan oksigen yang diberi free of charge selama 20 tahun tanpa kompromi.

Terima kasih pada sume shbt yang bersusah payah buat surprise besday party di pusat Islam... Terima kasih sbb every year antunna sume cari idea utk bagi surprise.. i really appreciate it.

Lps ni tak payah la mntk besday girl wat ucapan ye.. Penat nak fikir.. Your du'a is already enough for me.. Doesn't matter about da cake, keropok etc..

Tapi orang dah nak sambut, saya terima je.. Rezeki jangan ditolak.. (^_^)

Tanx also to kak ika, mpp yang CEMERLANG!! Tanx 4 the cup cakes.. Seriously, tak pernah org bagi cup cakes time besday... Plus, Cute sangat!!! n sedap... nyum3.


Uhibbukum Fillah.. Semoga Allah merahmati semua usaha kalian.. Menggembirakan hati sahabat kalian ni..

Pesanan from ayah

Selamat Hari Lahir ke-20 anakku.. Semoga akan terus menjadi insan yang solehah, bertaqwa dan menjadikan Allah dan Rasulnya sebagai keutamaan hidup..

Friday, July 09, 2010

Hijrah yang Sweet ^^


Alhamdulillahirabbil 'alamin,

"Siapa yang Allah mahukan kebaikan padanya, nescaya Allah memberikan kefahaman agama kepadanya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Syukur ke hadrat Illahi, Seorang lagi sahabat saya berhijrah dalam usaha menjadi seorang Muslimah sejati. Hanya Tuhan yang tahu perasaan saya melihatnya ayu memakai tudung labuh berwarna biru.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.. Saya tumpang gembira dengan perubahannya. Semoga Allah menetapkan dan menguatkan hatinya untuk menempuhi semua ujian yang mendatang. Semoga kau terus istiqamah di jalan ini.

Menjadi seorang pelajar Art and Design yang mempunyai jiwa seni, saya percaya bukan mudah untuk orang sekeliling memahami jiwanya. Sesungguhnya Allah memahami gelora perasaannya walaupun sukar untuk orang di sekililing memahami masalah hatinya.

Saya yakin di saat dirinya menangis menemui saya untuk meluahkan perasaan, Allah memerhatikan kami. Allah mendengar rintihan hatinya. Tahukah sahabatku, Allah menyayangi dirimu.

Saya mencari tudung labuh untuk dihadiahkan padanya saat dirinya memberitahu saya untuk berhijrah. Sungguh, saya tidak sabar menantikan perubahannya.

"Pakailah tudung ni bila awak rasa awak dah bersedia.." Pesan saya sebelum menghadiahkan tudung labuh itu.

"Tinggalkan apa yang meragukan kamu kepada apa yang tidak meragukan kamu. Sesungguhnya kebenaran adalah ketenangan, dan pembohongan adalah keraguan"
(Riwayat al-Tirmizi dan Ahmad)

Tak perlulah nak peduli dengan apa yang orang nak cakap. Yang penting diri sendiri. Kan Rasulullah pernah bersabda, "Seseorang itu tidak dikurniakan suatu pemberian yang lebih baik dan lebih luas daripada sabar.." Sahabat syurga, Allah sentiasa di sisimu.. Semoga Allah merahmatimu..

Tahniah juga kepada ukhti Aqilah kerana sudah menjadi tunangan orang... Sedih je tak dapat datang.. Tapi cukuplah kami melihat kegembiraan akak dengan senyuman lebar hingga ke telinga.

*Reflection*