Monday, June 08, 2009

Tahap Kesediaan ^^


Allah itu maha indah. Dan segala yang diciptakanNya indah belaka. Tiada cacat cela padaNya. Ya Allah, jadikan pada diriku ini indah akhlaknya :')

Pendakwah yag baik seharusnya bersedia dari sudut ilmu pengetahuan agama, rohani, fizikal dan mental. Persediaan itu perlu untuk memastikan setiap ilmu yang dikongsikan memberi kesan yang lebih mendalam kepada mad'u dan menarik hati mereka untuk lebih dekat dengan Islam.


Seiring dengan itu, pendakwah perlu memahami pembawakan setiap mad'u yang mempunyai pelbagai perwatakan yang perlu diselami dan difahami. Perkara itu juga melahirkan pendakwah yang lebih matang kerana pengalaman mengajar erti kehidupan.


Dan ini tidak bermaksud bahawa orang yang lebih tua mempunyai pengalaman yang lebih banyak. Peningkatan umur dan ilmu itu harus seiring. Bagaimana kita menggunakan sisa-sisa hidup untuk lebih mendalami ilmu.



'Abang long jangan pandai-pandai ye. Ayah makan garam dulu dari abang.'


'Emmm.... betul jugak tu. Abang long makan burger dulu.' -_-



Bukan begini ya sahabat-sahabat...





Pernah satu ketika dulu, disebabkan ketidaksediaan saya dari semua aspek(sepenuhnya), saya sendiri tergagap untuk menjawab soalan seorang sahabat non-muslim mengenai agama Islam semasa menjalani Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Mungkin dek kerana pemakaian tudung labuh dan perwatakan seperti 'ustazah' menyebabkan mereka tertarik untuk bertanya soalan mengenai Islam. The amazing thing was mereka sangat selesa untuk bertukar pendapat dan sanggup tidur sekatil untuk bersoal jawab tentang agama.



“Awak, kenapa orang Islam sembah dinding ye..??”


“Kenapa Nabi Muhammad tu bukan tuhan orang islam padahal dia yang sebarkan islam??”



“Betul ke Al-Quran tu tuhan awak yang turunkan..Bukti??”


Seriously panic!

Pelbagai lagi soalan yang diajukan. Alhamdulillah, sedikit sebanyak dapat saya leraikan kekeliruan berbekalkan ilmu yang dipelajari selama ini di sekolah agama. Tidak sempurna, sekurang-kurangnya dapat saya membetulkan perspektifnya terhadap agama yang suci ini.


Dan tugas kita sebagai dai’e, persediaan secukupnya dari semua aspek. Biar setiap apa yang dibicarakan ini penuh hikmah, selari dengan Al-Quran dan As-Sunnah. Allahumma amin.



*Reflection*

3 comments:

  1. slm agh..mabruk alaiki!~ =)
    iAllah,kalau menulis niat betul2 sbb Allah, utk bg sesuatu pd ummat, moga jd saham di akhirat nnti..iAllah..

    but, the letters were so small, n u've so many gaps between lines..jd nmpk sgt2 la pnjg..
    anyway, menulis biar dari hati biar smpai ke hati ye=) n tulis dgn kasih syg,bkn paksaan..

    ina nk buat blog jgk ke??hihi..

    ReplyDelete
  2. salam

    ha~..pe kate tulis sumer jawapan2 pd persoalan tuh kt blog ni..mne tw ad kwn kte tnye plak ke..hihiks..

    ReplyDelete
  3. along: insyaAllah.. mungkin x sehebat penulisan along tapi agh cuba yg terbaik...

    khalilah: x hingat la plak.. hihihi

    ReplyDelete