Tuesday, August 03, 2010

Mahasiswa Islam

Bismillahirrahmanirrahim..

Catatan: Drs. Khalil Idham Lim

Kita amat mengetahui bahawa mahasiswa/siswi Islam berada di segenak pelusuk alam, sama ada di Malaysia itu sendiri. Indonesia. Mesir. Jordan. Syria. Morocco. Yaman. Eropah. Amerika..

Masing-masing mempunyai niat untuk mempelajari agama tetapi adakah benar-benar bersandar kepada tujuan utuk mencari keredhaan Allah?

Sepengetahuan saya dan mungkin juga rakan-rakan ramai mahasiswa/siswi yang terlalu obses untuk mendapatkan pangkat dan nama apabila sudah pulang tamat belajar nanti.

Inilah di antara niat yang akan banyak menimbulkan masalah pada suatu hari nanti. Terdapat juga yang terlalu kagum dalam pembawaan diri masing-masing.

Takjub dengan pandangan sendiri, takjub dengan manhaj yang dipegang sampai memperlekehkan orang lain. Ini semua akibat hilang keberkatan ilmu.

Ini semua berlaku bukan pada mereka-mereka yang mempelajari bidang-bidang professional atau lain-lain tetapi berlaku kepada mereka-mereka yang mempelajari Islam, dan yang pasti belajar dengan NIAT YANG SALAH.

Luruskan kembali niat

Sabda Rasulullah,
"Janganlah kamu mencari ilmu untuk membanggakan diri kepada para ulama dan untuk mempertontonkannya di hadapan orang2 awam, agar orang lain menaruh perhatian kepada dirinya.
Barangsiapa melakukannya maka nerakalah sebagai tempatnya."

Hadith ini nyata sudah cukup untuk kita memahami persoalan menuntut ilmu dengan niat yang ikhlas dan mencari keredhaan Allah sebenarnya.

Luruskan dan bersihkanlah kembali niat supaya ilmu yang didapati itu dipakejkan sekali dengan keberkatan.

Islam memerlukan mereka yang berjuang semata-mata kerana Allah, jika anda rasa anda berjuang dan belajar dengan niat begitu, tahniah tetapi jika pada niat itu ada terselit mencari kemewahan dan nama, maka segera bakul sampahkan niat tersebut sedalam-dalamnya supaya ia tidak keluar menguasai diri.

Semoga Allah permudahkan urusan kita dan sentiasa manaungi dengan limpahan rahmatNya.

P/s: dedicated to all students.. kat MALAYSIA @ LUAR NEGARA

Wallahua'lam


*Reflection*

2 comments: