Tuesday, July 27, 2010

PeringataN UntuK Diri

mood = selesema,pening..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Kamu(umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. Di antara mereka ada yang beriman, namun kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik..

Ali-'Imran:110

Duhai hati, kenapa terasa dikau kosong.. Duhai iman, kenapa terasa dikau lemah.. Duhai ilmu, kenapa terasa dikau haus.. Duhai diri, kenapa terasa dikau tiada kekuatan..


Air mata mengalir deras saat mendengar bait2 lagu edcoustic.. Air mata menitis tatkala terasa jiwa ini kosong.. Terasa malu pabila mengadap Illahi.. Terasa diri ini lemah.. Terasa iman menipis.. Terasa titik2 hitam mula membiak didalam hati dari hari ke hari.. ya Allah, ampuni hambaMu ini..

Aku sering tewas.. Terlalu mudah hanyut dengan godaan syaitan.. Terlalu mudah mendengar dan mengikut hawa nafsu.. Aku tahu aku mampu mencari kekuatan di sepertiga malam tapi aku sendiri tewas.. Tewas untuk melawan diriku sendiri dalam mencari kekuatan..

Aku rindu untuk ditarbiah para asatizah.. Aku rindu untuk pergi ke majlis ilmu.. Aku rindu untuk diberi pengisian dari akhowat sume.. Aku masih lemah..

Aku akui, bukan tiada majlis ilmu.. Tapi salah diriku sendiri.. Tidak mengimbangkan mana yang lebih aula.. Minta maaf.. Aku sendiri keliru.. Sukar untuk mentafsir betapa kacaunya hatiku saat ini..

Sangat tersentuh bila mendengar pesanan ringkas daripada seorang sahabat yang sangat disayangi.. Andai kita ikhlas dalam perjuangan, kita akan melakukan amalan seperti seorang pejuang tapi kalau kita nak tak nak dalam berjuang, maknanya amalan yang kita lakukan pun seperti orang yang nak tak nak sahaja terutama sekali bila kita ditaklifkan untuk berbuat sesuatu..

Jika masa terluang dahulu aku isi dengan membaca buku2 haraki, tapi kini aku hampir tiada masa langsung untuk melakukan perkara yang sama.. Buku2 yang dibawa dibiarkan berhabuk di atas meja, di dalam kotak dan di dalam beg..

Masa terluangku diisi dengan buku akademik semata.. Tiada lagi masa untuk membelek buku haraki.. Terasa seperti kosong ilmu sedangkan ilmu perlu diasah selalu.. Aku perlukan ilmu akidah, ilmu ibadah, muamalat yang aku sendiri masih belum sempurna..

Tiada niat untuk mengenepikan akademik cuma aku rasa sangat berat semester ni. Silap sendiri. Jazakillah utk sahabat yg banyak menasihati aku.. Yang mentarbiahku untuk sentiasa meletakkan Allah di dalam hati.. Dengan mengingati Allah, kita akan meletakkan kecintaan kepada Allah yang paling utama..

Wallahua'lam

p/s: thanks to kak ika yg slalu tolong n support saya. may Allah bless you.
To anonymous who gave me besday present, syukran jazilan.. Please introduce urself k =)


*Reflection*

6 comments:

  1. jgn salahkan diri syg...
    optimislah

    ReplyDelete
  2. maaf.. terlalu kecewa dengan diri sendiri.. =(

    ReplyDelete
  3. dont gv up and dont blame urself.....
    there's no MISTAKE in life.....but it is just a LESSON....
    Learn from what u hv done.... :-D

    ReplyDelete
  4. tenkiu cup cakes kak ika.. =P
    i think if u gv me more cup cakes, kurang sikit sedih saya kot.. haha

    ReplyDelete
  5. adoiyaii...jgn sebut name akk kt sini...nti jde glemer plak.... :-P
    gv u more?bru bagi skit...dh syg nk mkn....siap simpan dlm kotak, balut dgn salotip balik plak tuuu....hahahaa....

    ReplyDelete
  6. moga dirimu tabah dalam menjalani liku2 kehidupan ini...
    la tahzan..
    innallahama'ana...

    ReplyDelete