Thursday, June 03, 2010

Bestnya Beijing!

In the name of Allah the Most Kind and The Most Merciful

Sesampai je kami sekeluarga ke airport Beijing, our tour guide, Ibu Sofia (already miss her ^_^) beritahu kami suhu di sana pada pagi dan malam plus minus 10 CELCIUS! Sejuk.

It's already summer time! Maybe awal sgt kot. Alhamdulillah baju sejuk dibawa. Pity umi and my bro. Tak bawak baju sejuk. Nasib baik Ibu Sofia tu tak bawak kami jalan2 malam2 sangat. The best part was waktu siang kt beijing lagi lama dari malam..

Dengan bandar yang 10 kali ganda lagi bersih dari Malaysia full with roses sepanjang jalan dalam bandar yang terancang n pemandangan yang sgt cantik, sangat sayang nak tinggalkan Beijing. eh?

Kebanyakan penduduk di sana memandang pelik pada kami dengan penampilan bertudang. Setiap restoran Islam yang kami masuk, semua akan pandang sampai kami duduk atas kerusi. Dalam fikiranku, alangkah seronoknya boleh berdakwah di Beijing!

Saya percaya, masih ramai non muslim tidak tahu tentang agama Islam. Bukan mereka tidak mencari tapi mereka tidak diberitahu. Jangan expect orang akan datang pada kita, tapi kita kena gunakan approach terbaik untuk menarik orang.

Sangat sedih bila saya tahu penduduk di sana hanya dibenarkan mempunyai seorang anak dalam setiap keluarga. Jika lebih dari seorang, anak itu tidak akan mendapat surat beranak, ic, dan paling sedih tak boleh bersekolah. Bunyinya sangat kejam, bukan..?

Mempunyai lebih daripada seorang anak hanya dibenarkan di kawasan kampung untuk kerja2 bercucuk tanam. Tapi ia sama sekali tidak dibenarkan di bandar2 besar China. And surprisingly, they prefer to have a dog rather than a child!

Paling tidak boleh lupa ialah semasa keluarga kami tersesat dan hanya duduk di luar untuk menunggu yang lain mencari kami.. Kami ditegur oleh 1 group tourist china dari daerah lain mungkin.

Since they cannot speak in English, mereka hanya mengunakan bahasa cina sambil memandang ke arah saya dan ummi. Dan macam biasa saya buat muka berkerut-kerut untuk cuba memahami bahasa mereka.

Nasib baik peminat cerita china. So, at least saya dapat faham sikit2 apa yang mereka cakap pada kami. eh? Thank God one of them can speak in broken English..

*Dalam bahasa cina.. "#@^%*%!$...."

Transalator: "where are u from..?"

Us: "We are from Malaysia.."

Translator: "What are u wearing in ur head..? Is it ur custom...?" (sambil memandang ke arah saya dan umi)

Us: "No.. It is our religion. We are Muslim. Muslim people.." =)

Translator: "Don't u feel hot wearing that..?" (sambil buat gaya tudung.. )

Us: "No.. hahahaha.."

Someone in the group: *dalam bahasa cina @#$%^&*.. (she wants us to take off our hijab later.. -_-) sambil buat gaya lagi..


Maybe they thought muslimah wear hijab because of our custom. Now, they know that we wear it because of Islam, our religion.


masjid di beijing

Dan sangat gembira bila berjumpa dengan orang Islam di sana. Gembira bila kami menyebarkan salam. Cuma niat utk berbual lebih panjang terbantut since they cannot speak in English.

p/s: teringin nak ikut group usrah yg suka travel.. hahaha (opss, dedicated to my sis =p)


*Reflection*

6 comments:

  1. hahaha... jgn mara.. along, jomla wat ekspedisi dakwah ke beijing.. ecece

    ReplyDelete
  2. salaam...alaaaa...najla....apsal x ajak kt skali.....beznyeee....nak jugak....hehehe

    ReplyDelete
  3. ATTENTION kpd sape yg baca article ini...!! ANDA sume jgn bimbang... ini kerana Cikgu a.k.a. Najla akan bagi semua org yg bca article ini HADIAH ISTIMEWA dri Beijing... hiihii... Bukan 1 TAPI 2 lg hadiah... Btul kan najla...?? huuhuu.... So pakat ramai2 baca article nie yea... Ayuhh... hiihii

    ReplyDelete
  4. ummu: hahaha... awat x cakap.. eh,jom3.. nnt kt wat rombongan rmai2 nk.. batch kt.. kt g la mne2 time winter.. waa... syoknye...

    najihah: kt mmg beli hadiah 2k sume org.. kecuali awak.. hahaha...

    ReplyDelete
  5. insyaAllah..
    moga selepas ini dakwah d uitm ni lbh luas tersebar...
    moga syariat islam terus berkembang maju...

    ReplyDelete