Friday, February 17, 2012

Kebiasaan yang membekukan

Norms are not always right. Apa yang orang lain buat, yang menjadi kebiasaan masyarakat belum tentu semuanya betul. Mengapa kita perlu mengikut kebiasaan yang akhirnya menjadi satu budaya dalam masyarakat sedangkan ia tidak semestinya betul, tidak semestinya tepat, tidak semestinya seiring dengan apa yang Allah perintahkan.

Mungkin kita boleh fikirkan bersama, apa yang dimaksudkan dengan 'kebiasaan'. Sebagai contoh, ramai orang ber'couple' sehingga ia menjadi satu kebiasaan. Orang yang tiada 'teman lelaki' dipandang pelik. Atau mungkin saya boleh sebutkan disini, ramai orang yg melakukan rasuah sehingga sekali lagi menjadi satu 'kebiasaan'. Tetapi adakah 'kebiasaan' itu selari dengan Islam? Saya fikir tidak.

Tiada sedikit pun perasaan bersalah bagi mereka yang melakukannya. Kerana apa agak-agaknya ya. saya kira, mungkin kerana 'KEBIASAAN' itu. Dan juga kerana pemikiran-pemikiran seperti ini, 'kalau orang lain buat, kenapa aku tidak buat..?'

Pernah atau tidak kita terfikir, 'kebiasaan' yang kebanyakan orang lakukan itu, adakah betul atau tidak. Atau mungkin pernah kita terfikir, apa yang dilakukan itu jauh dari landasan agama? Jika ada, segala puji bagi Allah. Tetapi menurut fikiran saya, masih ramai yang tidak terfikir atau malas mahu fikir, memandangkan ia telah menjadi satu 'kebiasaan'.


Ramai yang tidak akan rasa berbeza dengan orang lain apabila mengikut 'kebiasaan' itu, tetapi akan rasa pelik sekiranya mereka tidak melakukannya. Saya tidak terkejut, apalagi melatah. Kerana inilah tanda-tanda akhir zaman. Apabila yang betul dikatakan salah manakala yang salah dikatakan betul.

Tiada istilah cinta islamik, tiada istilah hadiah (padahal rasuah), atau istilah-istilah lain. Semua itu adalah Retorik! Semuanya 'kebiasaan' yang jauh dari landasan agama. Malah sanggup menggunakan agama untuk melakukan dosa. Mungkin untuk menyelamatkan diri? Saya kira, mungkin kita selamat di dunia dengan 'falsampah' itu, tapi bukan di akhirat kelak.

Apa kata, kita lakukan lain daripada yang lain. Be Different! Yes! tak perlu menjadi lembu dicucuk hidung, yang hanya mengikut rentak orang lain. Mengapa tidak?

Majority tidak selalunya benar. Biarkan kita menjadi minority andai itu yg terbaik untuk diri.

Allahua'lam.


*Reflection*

1 comment: