Saturday, December 19, 2009

Jihad sebenar

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah siang tadi saya sempat ke pusat konvensyen antarabangsa Putrajaya(PICC) utk mendengar syarahan ulama' masyur, Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradawi. Seronok sangat. Peluang keemasan utk saya mendengar syarahan drpd seseorang yang hebat.


Sedikit perkongsian drpd syarahan Dr. Yusuf Al-Qaradawi yang membincangkan mengenai buku baru yg diterbitkan bertajuk 'Fiqh Al-jihad'. Tapi kalau nak disimpulkan, beliau confirm la menyentuh soal JIHAD.

Beliau menyentuh mengenai puak-puak(golongan) yang timbul apabila kita menyebut tentang persoalan jihad iaitu;
# golongan yang mematikan semangat berjihad
# puak pengganas atau pelampau
# golongan yang bersifat kesederhanaan

Pihak orientalis mengatakan bahawa Islam ini menggunakan kekerasan seperti berperang untuk menakluk dan menguasai sesebuah negara sedangkan Islam tidak pernah memulakan peperangan sebaliknya org kafir yg menindas umat Islam dan berniat utk mewujudkan peperangan. 


Semasa zaman Rasulullah sendiri, tiada satu pun peperangan yg dimulakan oleh umat Islam. Dan realitinya sekarang, org yg tidak faham Islam mengatakan kt terrorist padahal penyiksaan mereka terhadap umat Islam lebih teruk dan tidak diterima dek akal.


Banyak lagi huaraian Dr Yusuf Al-Qaradawi dalam syarahan beliau tetapi tak dapat saya kongsi banyak2 sbb memang banyak sgt. dan jangan lupa beli buku yg beliau tulis. Memang banyak ilmu yg bakal korg dapat. InsyaAllah..


Wallahua'lam



*Reflection*

No comments:

Post a Comment