Tuesday, December 04, 2012

Penyakit Umat

Islam jatuh, runtuh dan lemah kerana penyakit-penyakit yang timbul dalam kalangan umat Islam sendiri, dipengaruhi dengan hiburan duniawi sehingga menyebabkan mata yang celik menjadi buta dan telinga yang sihat menjadi tuli. Saya berminat untuk berkongsi beberapa penyakit yang menjadi dilemma, bukan sahaja dalam kehidupan saya, bahkan hampir majoriti umat Islam.

#1 Terlalu seronok

‘weyh, today is Friday night!!’ sapa lelaki berseluar pendek paras peha itu kepada kawannya.

‘so?’

‘So, kita enjoy…!!’

Hiburan yang melalaikan jelas sekali menjauhkan seorang hamba dengan tuhannya. Di zaman jahiliah, sebelum lahirnya Rasulullah s.a.w, hiburan bagi bangsa arab di sana adalah lagu, syair, puisi, wanita dan arak. Tetapi nyata kemajuan yang ada di hadapan mata menimbulkan pertambahan dan evolusi segala macam hiburan yang lebih membenakkan hati.

Jangan lupa, kerajaan Islam Andalusia runtuh selepas ratusan tahun itu disebabkan apa? Semuanya disebabkan pemberian rokok secara percuma, arak dan hiburan yang berleluasa.

#2 Terlalu banyak harta

‘Sayang, tahun ni kita da pergi Europe. Tahun depan nak pergi mana pula?’ Kata si suami sambil membelek majalah percutian.

‘Kita tak pernah lagi pergi ke Mekah. Jom pergi sana nak?’ Jawab si isteri. Tenang.

‘Awak ni.. kita ni muda lagi. Banyak lagi masa kita. Kita pergi la Jordan ke, Mesir ke. Tu pun negara Arab jugak. Bukan mekah je..’

Sebaik-baik harta adalah harta yang disalurkan kepada jalan dakwah. Jangan kata atas nama dakwah, destinasi ke Mekah pun barangkali menjadi pilihan terakhir dalam perancangan hidup kita. Ini penyakit yang timbul kepada mereka yang hanyut dengan harta dunia.

#3 Terlalu cepat marah

‘Awak masak apa hari ni?’ Kata si suami yang sedang menghirup sirap ais.

‘Saya masak nasi goreng kampung. Makan la.’

‘Apa? Nasi goreng kampung?? Saya nak nasi goreng pataya! Nasi goreng pataya! bukan nasi goreng kampung! #$^!&%@&

Ok, sangat sadis. Penyakit yang seterusnya adalah terlalu cepat marah, sehingga perkara-perkara yang kecil pun mampu menjadi bahan pergaduhan. Saya kira, mungkin menimbulkan kemarahan orang lain juga menjadi satu penyakit?

#4 Menipu dalam perniagaan (pertimbangan)

Rasa takut kepada Allah itu akan menimbulkan rasa taat. lalu terlintas di dalam fikiran saya kisah seorang ibu dan anak yang menjual susu kambing. Sedang Umar al-khatab berjalan-jalan pada waktu malam untuk melihat rakyatnya, sahabat Rasulullah s.a.w itu terserempak dengan seorang ibu dan anak.

Kata si ibu: ‘Anakku, kita ini menjual susu kambing, asyik rugi saja. Apa kata kita tambah air dalam susu ini?’

Si anak menjawab: ‘Mana boleh mak.. Kalau khalifah tahu, mati kita mak.’

Jawab si ibu: ‘Khalifah takkan tahu punya. Bukan ada sesiapa nampak kita..’

Lalu si anak menjawab tanpa rasa was-was: ‘Kalau khalifah tak nampak, Allah nampak mak.’

#5 Hasad dengki sehingga menzalimi orang lain

‘Tok bomoh, dia ni lagi comel dari saya. Tok tiup la apa pun kat muka saya ni supaya saya lagi comel dari dia.'

‘Bereh..’ Jawab si bomoh tua sambil menghulur tangan meminta pengerasnya.

Hasad dengki itu sudah tergolong di dalam sifat mazmumah, ditambah pula lagi menzalimi orang lain sehingga membawa kepada perbuatan syirik.

Kiasan-kiasan yang saya berikan ini, cumalah satu perlambangan yang mungkin kedengaran keterlaluan. Tetapi saya percaya wujud situasi-situasi ini di dalam kehidupan seharian. Saya yakin. Maka, tujuan utama penulisan ini adalah sebagai peringatan untuk menghindari dan men’delete’ secara total penyakit yang menyelubungi kehidupan dan merosakkan hati manusia, khususnya umat islam.

Dengan izin Allah, saya masih dalam proses itu. Anda, bagaimana?

Allahua'lam

*Reflection*

1 comment: